terug

De Voorbereiding

op zoek naar betaalbare tickets

Vliegen naar West-Afrika is niet goedkoop! Een uitzondering is Gambia, met een aantal strandresorts waar goedkope chartervluchten heenvliegen voor prijzen rond 400 euro retour, inclusief een week hotel. Wil je dus goedkoop kennismaken met Gambia en Senegal in West-Afrika dan is dat een heel aantrekkelijk geprijsde manier. Natuurlijk hebben wij dus bekeken of ook wij daarvan zouden kunnen profiteren. Maar we konden niet tijdig de garantie krijgen dat onze fietsen mee zouden kunnen. Bovendien staat al vast dat we aan het einde van onze reis niet terugvliegen uit Gambia maar uit Ghana.

Een van de goedkoopste lijnvluchtmaatschappijen in de regio is Ghana Airways. Naar Ghana kun je een retourtje krijgen vanuit Dusseldorf (met een gratis bus wordt je daar uit Schiphol heen gebracht) voor 650 euro, en in het laagseizoen zelfs al voor 480! En dan mag je nog 50 kilo bagage meenemen ook! Maar helaas waren er de afgelopen maanden wat problemen en onzekerheden over het voortbestaan van de maatschappij vanwege o.a. grote financiele schulden, dus durfden we daar niet alles van af te laten hangen. Gelukkig ontdekten we dat Ghana Airways ook stoelen inkoopt op een lijndienst van de KLM (dat noemen ze "codesharing"): retourtjes Amsterdam - Accra voor 800 euro. Zo combineer je de relatief lage prijs van Ghana Airways en de zekerheid van KLM. Dat brengt ons in ieder geval al in Accra. Daar aangekomen, vliegen we twee dagen later met een regionale vlucht van Ghana Airways van Accra (Ghana) naar Banjul (Ghambia), a raison van 250 euro per persoon. Tel daarbij nog 150 euro voor luchthavenbelastingen en we hebben alle benodigde tickets voor 1200 euro per persoon. We zijn bij dit gepuzzel goed geholpen door De Vries Reizen in Drachten (www.devriesreizen.nl) die ook agent is van Ghana Airways.

visa verzamelen: trek er maar een paar dagen voor uit!

Voor de 5 landen waar we doorheen gaan gelden heel verschillende visa-regels. Gambia en Senegal maken het heel gemakkelijk: je krijgt een gratis visum bij binnenkomst van het land: dus alleen een stempel waarop staat vermeld hoe lang je maximaal mag blijven. Zo maken ze het toeristen gemakkelijk. Voor de overige landen, Mali, Burkina Faso en Ghana, moet je echter tevoren al visa regelen via hun ambassades. Voor elk visum moet je 2 (Mali), 3 (Burkina Faso) of 4 (Ghana) maal eenzelfde formulier invullen en er evenveel pasfoto's opplakken. Voeg erbij dan het bedrag van 30 (Mali), 26 (Burkina Faso) of 100 euro (Ghana) en dan kun je de aanvraag indienen. De ambassades van Mali en Burkina Faso (franstalige landen) zitten vlak bij elkaar in Brussel. Als je de formulieren voor 12.00 uur komt inleveren, kun je je paspoort met visum om 14.00 uur weer ophalen. In twee bezoeken aan Brussel hebben we dat dus opgelost. De ambassade van Ghana zit in Den Haag. De openingstijden zijn wel heel beperkt: alleen dindag, donderdag en vrijdag tussen 10 en 13 uur. Bovendien moet het originele pakketje doorslagformulieren gebruiken dat je dus eerst moet ophalen. De verwerking duurt drie tot vijf werkdagen.

Voor de basisinformatie over adressen, voorwaarden en kosten hadden we veel aan de site van Het Visumburo in Amsterdam dat je tegen betaling ook al dit werk uit handen kan nemen: www.visum.nl. Diverse aanvraagformulieren kun je ook direct vanaf hun site downloaden zodat je ze thuis al kunt invullen.

vaccinaties en malariapillen

Tweeeneenhalve maand voor vertrek zijn we bij het Bureau Reizigerszorg van de GGD op consult geweest om een programma van vaccinaties e.d. op te stellen.
Wat ieder westafrikaans land eist is een vaccinatie tegen Gele Koorts. Dat wordt gecontroleerd bij de visumaanvraag of bij binnenkomst van het land door de douane. Verder hebben we vaccinaties gehad tegen hepatitis A en B, buiktyphus en hersenvliesontsteking (meningitis). En ook zoals sterk werd aanbevolen tegen hondsdolheid (rabies). Omdat we sommige vaccinaties al eerder hebben gehad hoefden we daarvan alleen nog een vervolgdosis. Als je ze voor het eerst krijgt moet je soms vaker terugkomen met een tussentijd van pakweg 3 weken. Omdat er ook het risico bestaat TBC op te lopen is middels en mantoux-test vastgesteld dat we nu vrij zijn van die ziekte. Twee maanden na terugkeer moet opnieuw zo'n test uitwijzen dat we niet door de bacterie besmet zijn geraakt.

Tegen malaria is in deze regio vanouds het middel Lariam gebruikelijk. Maar ook bekend is dat dit middel nogal vaak onaangename en heftige psychische bijwerkingen kan hebben. Daarom hebben we toch gekozen voor een vrij nieuw middel met veel minder bijwerkingen: Malarone. Nadeel is wel dat het erg duur is. De dagelijkse pillen kosten 2,60 per stuk, in totaal voor ons samen 500 euro aan malariapillen dus!

Gelukkig draagt het ziekenfonds ook een steentje bij aan de medische kosten. Marianne kreeg van VGZ de vaccinatiekosten vergoed tot het jaarlijks maximum van 137 euro. Jack kreeg van Zilveren Kruis zelfs alle vaccinatiekosten plus de malaronetabletten 100% vergoed. Een vette pluim dus voor Zilveren Kruis!
Wat we verder meenemen? Een tasje met injectiespuiten en schone naalden, ter verkleining van het gevaar van HIV-besmetting. Anti-muggensmeersels met veel DEET erin. Druppelflesjes met chlooroplossing (merk Hadex), waarmee je verdacht water in een half uur kunt ontsmetten tot drinkwater. Ieder ook een antibiotica-kuur voor noodgevallen, Immodium (waarmee je tijdelijk de darmen stillegt als je aan de dunne bent en toch moet reizen), zakjes ORS (zout-suikeroplossing ter compensatie van vochtverlies bij diarree), Okugest (een maagkalmerend middel dat ons werd aangeraden), zonnebrandcreme, multivitamines en pijnstillers.

aan de fietsen prutsen

Nee, onze fietsen zijn heel doodgewone ATB's. Gewoon van die fietsen met wielen van 26 inch, 3 versnellingen op de trapas en 6 op het achterwiel. Tien jaar geleden hebben we ze gekocht bij de Cash&Carry in Rotterdam voor 500 gulden per stuk (enkele jaren later bood de verkoper me er nog eens een aan voor 300 piek...). We rijden er al jaren op in onze vakanties en ze zijn heel Nepal en india doorgeweest. We zijn er heel tevreden over. Ons uitgangspunt is dat low-tech en standaardonderdelen de voorkeur hebben. Als er iets breekt kan een ijzeren frame gewoon gelast worden door de smid. En de meeste onderdelen zijn in een provinciestadje weer te vervangen. Wel hebben we natuurlijk het een en ander aangepast. Met name het stuur is verhoogd en van een dubbele beugel voorzien, zodat je zowel in een voorovergebogen houding als rechtopzittend kunt fietsen. Op het voorwiel is een extra bagagerekje gemaakt zodat ook daar een paar fietstassen kunnen worden opgehangen. Aan het stuur zit een handige klickfix, waar je de stuurtas handig in en uit kunt klicken. Verder: een wat betere koplamp, een betere dynamo, beugels voor drinkflessen. Alvorens we vertrekken vervangen we alle banden door nieuwe Marathon-banden van Schwalbe, die erg goed bekend staan onder wereldfietsers. En in de bagage gaat nog een 'vouwband' van datzelde type als reserve mee. Verder worden alle remblokjes vernieuwd, alle kabeltjes nagekeken. En natuurlijk gaat er een selectie aan reserveonderdelen en gereedschappen in de bagage mee.

andere spullen die mee gaan

We hebben begrepen dat in een aantal landen ook kamperen een optie is, bijvoorbeeld aan zee en in natuurgebieden langs de Gambia-rivier. Daarom gaat ons tweepersoonstentje mee. En ook voor ieder een slaapmatje, een dunne slaapzak en een geimpregneerd muskietennet.

Omdat het fotograferen dit keer niet meer met rolletjes zal gebeuren, maar digitaal, heb je ineens heel andere spullen nodig: geen rolletjes maar geheugenkaartjes, en een voorraadje oplaadbare batterijen en een oplader die past op diverse typen stopcontacten. Als het moet kunnen we ook nog batterijtejs laden op een zonnecel in een apparaatje dat we zelf hebben gemaakt uit onderdelen van zo'n tuinlamp op zonne-energie die je bij het Kruidvat kunt kopen. Maar als je erg lang wegblijft, raken ook je memorykaartjes vol en moet je ze af en toe kunnen leegmaken. Daarvoor hebben we een handzaam apparaatje ontdekt, dat nog maar net op de markt is: de Apacer Share Steno CD 211 (te koop voor 59 euro bij Mycom), waarin je een harde schijf voor een notebookcomputer kunt monteren van bijvoorbeld 40 GB (85 euro bij Mycom). Hierin kun je gigantisch veel foto- en filmbestanden onderweg rechtstreeks vanuit je digitale camera opslaan.

de achterblijvers

We nemen een boel traveller-cheques en zo mee. Maar stel dat we toch nog onverwacht geld nodig hebben, dan kunnen we met het thuisfront contact opnemen die dat dan via Western Union Money Transfer op het postkantoor snel kunnen toezenden. We hebben een lijst van het internet geplukt van alle agentschappen in de landen die wij bezoeken. Mochten we onverhoeds vanwege een noodgeval moeten terugkeren, dan is een deel van de kosten gedekt door een annulleringsverzekering. Overigens hebben we onze doorlopende reisverzekering ook moeten uitbreiden met een 'werelddekking', en met het aantal dagen dat de normaal gedekte 45 dagen te boven gaat. Verder moet de bezorging van kranten tijdelijk worden afgezegd. En iemand zorgt voor de post en de planten. En Floortje, onze lieve kat die we erg zullen missen, kunnen we gelukkig onderbrengen bij een vriendin die heel gek op haar is. Dus ook die is in goede handen.

terug